Dokoláč


Jaroslav Dušek se představil i jako tvůrce televizní. Na II. programu České televize dostal prostor jeho postmoderní, a hlavně postpopulární šestidílný seriál Dokoláč (režie Martin Krejčí, 2000). Náš idol se v něm představil jako autor, herec a moderátor neuvěřitelné koláže, která nikoho nenechala na pochybách, že je na hony vzdálena konformizmu
a zaběhaným televizním klíště.

Na jeho uvedení se celý klub těšil jako šest malých dětí, ovšem následné reakce byly nejen rozpačité, ale i rozporuplné, ba někdy až protichůdné. Byli jsme zklamáni ve svých očekáváních, že uvidíme dalších šest premiér Divadla Vizita, tentokrát na TV obrazovce, a zažijeme tak onen všeobjímající pocit sounáležitosti s celým kulturním světem diváků druhého programu.

Místo toho se před našima užaslýma očima začalo odvíjet něco, co se Vizitě jen málo podobalo, co provokovalo až šokovalo, a co asi předznamenalo budoucí trend bavičství pro ty, který nestačí uspokojovat jen potřeby první signální soustavy.

Respekt 22. 5. 2000:
Dokoláč se zavedeným kategoriím vymkl a pokusil se zhruba o toto:
o vytvoření důvěrně známého televizního světa se studiem, s bodrým a vlezlým moderátorem, se seriálovými postavami, které s takovou důvěrou ve svých domácnostech diváci vítají a tráví s nimi večery, přičemž tento svět byl v Dokoláči zároveň znejisťován a demaskován, nastartované příběhy vždy něco zhatilo, vysílání se zvrhlo, postavy z jednotlivých dílů se nakonec začaly nesmyslně potkávat. Kdo například neviděl nic než pátou část Dokoláče, takzvaný "sběrný dílek", v němž se předchozí torza příběhů propletla, musel být naprosto dezorientován a blízko pocitu, že se v České televizi zbláznili.

Časopis Televize - Setkání:
O televizní inscenaci Dobré bydlo, kde psal scénář, spolurežíroval a hrál hlavní roli, J. Dušek říká:
„Byl to kompromis, který mě vyléčil. Došlo k trapnému nedorozumění, kdy si někteří mysleli, že točíme oslavu televizní práce."
Jaroslav Dušek také spolupracuje se studenty FAMU při natáčení absolventských filmů (hrál například i v Bařinové Letní sezoně, navržené na studentského Oscara). Proto moderoval také letošní festival FAMU: „Byl jsem jako ve většině svých filmových rolí maskován. Žluté brýle, paručka, zkrátka vypadal jsem neuvěřitelně hnusně. Když mě viděla moje žena Iveta, žádala, abych se nepřibližoval."



Jana Provazníková

zpět k článkům z tisku
zpět k životu a dílu J. Duška
zpět do Fanklubu
zpět k Vizitě